Kveldsmat – Herr Tosten og middelalderjernverket på Lunner

Dato: 18.juli, Klokkeslett: 19 – 21, Inngangspris inkl. mat: 200,-, Foredragsholder: Rune A. Berg.
Diverse smeltesteder for jernproduksjon fra middelalderen er registrert på Lunner. Det er funnet lokaliteter ved Sveselva og Elgsjøen, der det ved sistnevnte fantes tre gårder registrert som Hytten. Foredragsholder Rune Arenfeldt Berg har over lengre tid forsøkt å finne ut historien bak middelalderens jernproduksjon på Lunner. Hvilken rolle spilte storfamilien på Lunnergården, den såkalte Lunner-Ætta i denne historien? Og kan de tre Hytten-gårdene på Lunner kobles opp mot jernproduksjonen og gården Hytten i Hakadal?
Til foredraget serveres kveldsmat som gir mersmak i museets peisestue.

Fire torsdager i juli inviterer vi til en hyggelig, gastronomisk og lærerik kveld på Hadeland Bergverksmuseum. Hvordan begynte egentlig menneskene å lage produkter av jern? Hvem er Hr. Tosten fra Lunner ætte? Og hva vet du egentlig om yogafilosofi? Dyktige foredragsholdere åpner ukjente rom og forteller om temaer som interesserer dem. I løpet av kvelden blir det servert smakfull hjemmelaget kveldsmat som selvsagt står i stil med kveldens innhold. Vi samler oss inne i museets lune peisestue eller drister oss ut i den svale sommerkvelden med levende lys og avslappende atmosfære. Velkommen til fire hyggelige og velsmakende kvelder på Bergverksmuseet.

• 1/1