Aha! på Hadeland | Game of Thrones og middelalderen

Hva kan fantasyserien Game of Thrones lære oss om det politiske maktspillet i middelalderen?

Den verdenskjente og ekstremt populære tv-serien "Game of Thrones", basert på bøkene til George R. R. Martin, er nettopp avsluttet etter åtte sesonger. Serien foregår i et middelalderinspirert fantasiunivers med drager, "White Walkers", skyggedemoner og andre overnaturlige fenomener - så hvor mye kan serien egentlig fortelle oss om middelalderen?

Mer enn man kanskje skulle tro, ifølge middelalderhistoriker Hans Jacob Orning. Orning kommer til Steinhuset for å diskutere det politiske maktspillet i GoT, og drar paralleller til middelalderens politikk. Han mener serien – selvsagt på en «fantastisk» måte – aktualiserer dilemmaer som var kjente i middelalderen. Hvor stor makt hadde kongene og hvordan burde de opptre? Hva var rådgiveres rolle og funksjon? Hva skal til for å få en slagkraftig hær? Hvordan styrer man et vidstrakt rike som består av «Seven Kingdoms»? Hva skal man gjøre med de som bor på den andre siden av Muren? Orning trekker også inn Ringenes herre: Hva kan forskjellene mellom de to seriene si om dagens samfunn?

Hans Jaconb Orning er historiker ved Universitetet i Oslo og har nordisk høymiddelalder som sitt spesialområde.

Dette er et arrangement i regi av Randsfjordmuseet i samarbeid med Steinhusets Venner. Inngang koster 100,- Salg av kaffe og kake.

Museum24:Portal - 2024.03.19