Stillingsutlysning: Bygdebokforfatter i treårig engasjement

Det søkes etter bygdebokforfatter til å skrive Hadelands historie for perioden 1950 til 2000. Hadeland består av kommunene Gran, Lunner og Jevnaker. Til sammen har regionen omlag 30000 innbyggere. Det er ønskelig med oppstart 1.januar 2020 og at arbeidet er ferdig fra forfatter innen utgangen av 2022.

Kvalifikasjoner
•    Hovedfag/master i historie eller tilsvarende
•    God skriftlig og muntlig formidlingsevne
•    Det er ønskelig med erfaring fra arbeid som har lokalhistorisk tilknytning
•    Erfaring fra prosjektarbeid og prosjektstyring
•    Søkere må angi i en publikasjonsliste hva de har produsert samt oppgi relevante referanser

Arbeidsoppgaver
•    Samle inn og systematisere materiale til bygdebok
•    Involvere ulike media og aktuelle interessegrupper i arbeidet
•    Skrive bygdebok
•    Rapportere til og samarbeide med bygdebokkomite

Personlige egenskaper
•    Like å arbeide selvstendig og samtidig være i god dialog med samarbeidspartnere
•    Kunne arbeide strukturert og i henhold til framdriftsplaner

Ansettelse skjer på vanlige kommunale vilkår. Arbeidssted vil primært være Hadeland Folkemuseum, men med utstrakt mulighet til å arbeide fra hjemmekontor. Det utformes arbeidskontrakt med framdriftsplan som er retningsgivende for samarbeidet med bygdebokkomiteen. Arbeidsgiver vil være Randsfjordmuseet AS. Lønn etter avtale.

Hugo Hallum
futhpast@gmail.com