Ytringsfrihet, fellesskap og demokrati nedenfra
Velkommen til åpningen av utstillingen Avisen Husmanden som ga husmannsklassen et offentlig rom (1883–1887),
Utstillingen forteller historien om avisen Husmanden (1883–1887), det eneste norske presseorganet som var skrevet for og av husmenn, landarbeidere og tjenere. I en tid da store deler av befolkningen hadde begrenset politisk innflytelse og få muligheter til å bli hørt, ga avisen rom for erfaringer, meninger og fortellinger fra mennesker som sjelden fikk plass i offentligheten.
Gjennom artikler, leserinnlegg og historiske kilder får publikum møte stemmer fra landsbygda som fortalte om arbeid, levekår, rettigheter, fellesskap og håp om samfunnsendring. Utstillingen viser hvordan avisen ble en viktig arena for ytringsfrihet, organisering og demokratisk deltakelse nedenfra.
Husmanden – en stemme nedenfra løfter fram en viktig, men lite kjent del av norsk presse-, arbeider- og demokratihistorie. Samtidig inviterer den til refleksjon over hvem som får komme til orde i samfunnet – både før og nå.
Utstillingen står i fjøset, på Lands Museum.
Gratis inngang
Enkel servering
Velkommen!
- 1/1