Vestbyfunnet kommer hjem til Hadeland

Endelig kan du oppleve Vestbyfunnet med bronsebukkene her på Hadeland Folkemuseum fra 6. juli - 30. august 2023.

Fotograf: Eirik Irgens Johnsen, Kulturhistorisk museum CC BY-SA 4.0

På 500-tallet fvt. ble to merkelige dyrefigurer og noen usedvanlige smykker gravd ned i jorda på Hadeland. 2500 år senere, i 1923/25, ble de spektakulære gjenstandene gjenfunnet på gården Vestby på Grindvoll. Funnet regnes som et av Norges største og merkeligste bronsealderfunn. Dyrefigurene og smykkene ble innlevert til Oldsaksamlingen og har siden vært trygt oppbevart på Kulturhistorisk museum, Universitetet i Oslo. Nå er endelig tiden inne for at bukkene og de spesielle smykkene skal vises fram for publikum på Hadeland Folkemuseum.

Gjennom en låneavtale med Kulturhistorisk museum vil funnet fra Grindvoll ha en sentral plass i utstillingen «Jakten på Hadeland» sommeren 2023, samtidig som friluftsteateret «Bronsebukkene» blir vist inne i museumsparken. Vi håper kombinasjonen friluftsteater og utstilling vil engasjere både store og små, lokale og tilreisende publikum.

Les mer om Vestbyfunnet her:

En utstilling i utstillingen

Bronsebukkene har blitt viktige symboler for mange hadelendinger. Funnet er – gjennom teateroppsetningen, med på å skape og befeste en identitet og et fellesskap, og er noe «hadelendinger flest» i dag kjenner til. Likevel kan det hevdes at det ikke alltid har vært slik. Bronsebukkene som samlende symbol på Hadeland har oppstått de siste 20 år, i takt med teaterforestillingens utvikling, og er et godt eksempel på hvordan fellesskap og stedsidentitet kan bygges.

Utstillingen «Jakten på Hadeland» tar for seg nettopp hvordan stedsidentitet, nærmere bestemt hadelandsidentitet, utvikles og utstillingen av Vestbyfunnet vil inngå i «Jakten på Hadeland» som en miniutstilling i utstillingen, samtidig som den inkorporeres som et helt naturlig element i sommerens hovedutstilling.

«Jakten på Hadeland» vil fortsette som en selvstendig utstilling også når bukkene vender tilbake til Kulturhistoriske Museum i Oslo på sensommeren.

Logo - Jakten på Hadeland
    Logo Vestbyfunnet - Hadeland Folkemuseum
    Fotograf: Kirsten Helgeland, Kulturhistorisk museum CC BY-SA 4.0
    Faksimile avisen Hadeland 26.05.1925